Skip to main content
Inne zagadnieniaZrozumieć problem

WIZYTA U DENTYSTY: CZEGO SIĘ SPODZIEWAĆ (3)

WIZYTA U DENTYSTY: CZEGO SIĘ SPODZIEWAĆ

WIZYTA U DENTYSTY: CZEGO SIĘ SPODZIEWAĆ

CO NALEŻY POWIEDZIEĆ DENTYŚCIE
Twój dentysta musi wiedzieć wszystko, co może mu pomóc w diagnozowaniu problemów lub odpowiednim leczeniu. Opowiedz dentyście o:

Twoich lękach – Wiele osób ma lęki przed dentystą, które sięgają dzieciństwa. Kontrola bólu i techniki leczenia ulegają ciągłym zmianom. Rzeczy, których najbardziej się obawiasz, mogą już nie istnieć lub mogą istnieć nowe, ulepszone sposoby radzenia sobie z nimi. Często samo mówienie o swoich obawach pozwala pozbyć się części lęku. Twój dentysta powinien być otwarty na udzielanie Ci porad i rozwiewanie Twoich obaw.
Zmiany w ogólnym stanie zdrowia – Poinformuj swojego dentystę, jeśli stwierdzono u Ciebie jakieś choroby. Wiele chorób może mieć wpływ na jamę ustną i zęby. Naukowcy wciąż odkrywają, w jaki sposób zdrowie jamy ustnej jest powiązane z ogólnym stanem zdrowia. Nawet choroby, które wydają się nie mieć związku z jamą ustną, mogą wymagać innego podejścia do leczenia stomatologicznego lub profilaktyki.
Leki, które przyjmujesz – Dotyczy to zarówno leków wydawanych na receptę, jak i tych, które wydawane są bez recepty. Niektóre leki powodują suchość w jamie ustnej, co może zwiększać ryzyko powstawania próchnicy. Dentysta będzie chciał również sprawdzić, czy przepisane przez niego leki nie wchodzą w interakcje z lekami już przyjmowanymi przez pacjenta.
Stan zdrowia zębów – Przed rozpoczęciem badania poinformuj dentystę, jeśli:
wydaje Ci się, że masz nowy ubytek
Twoje zęby stały się wrażliwe
czujesz guzki wewnątrz jamy ustnej
Opowiadając dentyście o swoich objawach, możesz pomóc mu we wczesnym postawieniu diagnozy.

Czy łatwo się krztusisz – Jeśli masz wyostrzony odruch wymiotny, wizyta u dentysty może być bardzo trudna. Ten mechanizm odruchowy znajduje się na tylnej ścianie gardła. Pomaga on powstrzymać przedmioty przed przedostawaniem się w dół tchawicy. Jeśli palec lub przedmiot znajdzie się zbyt daleko w ustach, możesz zakrztusić się lub zwymiotować. Porozmawiaj ze swoim dentystą i higienistką o swoich obawach. Istnieją metody radzenia sobie z tym problemem.


WYBÓR DENTYSTY
Jeśli musisz wybrać dentystę, nie spiesz się, szukając odpowiednich opcji. Nie czekaj na nagły wypadek! Szukając dentysty, należy wziąć pod uwagę kilka rzeczy.

Lokalizacja i godziny pracy – dentysta znajdujący się blisko domu lub pracy ułatwi zaplanowanie wizyt i punktualne przybycie.

Pamiętaj również, że koszty różnią się w zależności od praktyki. Jeśli możesz, dowiedz się, ile Twój dentysta może zażądać za typowe zabiegi, takie jak wypełnienia, korony czy leczenie kanałowe.

Komfort osobisty – Czy czujesz się swobodnie zadając pytania? Czy czujesz, że dentysta słyszy i rozumie Twoje obawy? Czy czujesz się komfortowo, prosząc o podanie leków przeciwbólowych lub wyrażając swój strach lub obawy?

Rekomendacje – Przyjaciele lub rodzina, którzy są zadowoleni ze swojego dentysty, często stanowią doskonałe źródło poleceń.

Kwalifikacje zawodowe – gabinet dentystyczny powinien być w stanie udzielić informacji na temat odbytych przez dentystę szkoleń. Gabinet powinien również posiadać zasady dotyczące kontroli zakażeń. Jeśli personel wydaje się niechętnie odpowiadać na Twoje pytania lub Ty nie czujesz się komfortowo z ich odpowiedziami, rozważ znalezienie innego dentysty.

Opieka w nagłych wypadkach – Dowiedz się, co się dzieje w nagłych wypadkach, zarówno w normalnych godzinach pracy, jak i w nocy lub w weekend. Powinieneś być w stanie skontaktować się ze swoim dentystą (lub odpowiednim zastępcą) w każdej chwili dzwoniąc na automatyczną sekretarkę lub telefon komórkowy.

Teleporady – dostępność wizyt stomatologicznych w formie wideo z wykorzystaniem telefonu komórkowego lub komputera w celu konsultacji stomatologicznej i dalszej opieki może poprawić jakość leczenia stomatologicznego. Jest to szczególnie ważne dla pacjentów, którzy mają ograniczony dostęp do usług stomatologicznych. Ocena stanu jamy ustnej może być przeprowadzona, a problemy zidentyfikowane przy użyciu tej zdalnej techniki.